Gamifikace ve vzdělávání

Gamifikace je zařazení různých zábavných a statistických prvků, které většinou známe z her do různých oblastí běžného života. Mezi tyto prvky patří například získávání bodů, soutěžení s ostatními nebo dosahování různých úrovní a hodností (achievement) za splněné úkoly. Gamifikace se využívá například ve vzdělávání, marketingu, fitness nebo firemním managementu.

Účelem tohoto trendu je udělat cílové činnosti zábavnější a přitažlivější pro cílové publikum. Pokud bychom chtěli zvláštní slovo „gamifikace“ (sloveso gamifikovat“) převést do češtiny, pravděpodobně bychom ho přeložili jako „udělat hrou“ nebo „přidat herní prvky

Zmíněné herní prvky slouží jako velmi dobrá vnější motivace. Náš mozek si rychle zvykne na kontinuální zpětnou vazbu v podobě virtuálních odměn nebo například různých odznáčků, které za svůj výkon a plnění cílů získáváme.

 

Je až neuvěřitelné, jak mohou různé body (byť fiktivní) a statistiky motivovat studenty k vlastní relfexi, soutěživosti a lepšímu výkonu.

 

Nejdůležitější otázkou tedy je, jak zapojit gamifikaci do vyučování? Pro začátek uvedu velmi jednoduchý příklad, jak tento fenomén využívám při vedení příměstských táborů. V rámci jednotlivých aktivit během dne děti dostávají body za svoje úspěchy, ať už kolektivní nebo individuální. Na konci dne si obvykle za svoje body mohou nakoupit smývatelné tetování a na základě počtu tetování potom získávají různé hodnosti, které jim obvykle připisujeme na šátek, který mají v průběhu tábora vždy s sebou (např. v rámci posledního PT pojmenovaného „Moderní cestovatelé“, jsme využili hodnosti 1. turista, 2. cestovatel,  3. světák a 4. dobrodruh 🙂

 

Tento systém se mi na příměstských táborech skvěle osvědčil, je velmi jednoduché si tak udržet kázeň (můžeme body odebírat) a motivaci studentů pro všechny táborové hry.

 

A gamifikace ve vyučování? Moji studenti získávají za svoje úspěchy v hodinách plastové hvězdičky (korálky) a jakmile jich nasbírají 10, dostanou za odměnu jedničku. Studenti na konci každé hodiny hvězdičky vrací a zakreslují je do naší elektronické „skóre tabulky“, kde také vidí, jak jsou na tom se srovnání s ostatními. Hvězdičky fungují skvěle jako motivační prvek. Studenti je mohou získat například za správně vyplnění cvičení, kvalitní domácí úkol, ale také za odpovědi na složitější otázky nebo za vlastní podnětné otázky k probírané látce. Do konceptu mi ještě zbývá zapojit různé hodnosti nebo achievemnty, kterých studenti mohou dosáhnout a propojit celý systém s classroom managementem (článek o classroom managementu najdete zde).

Tématu gamifikace se hodlám na svém blogu nadále věnovat. Velmi ocením, když mi do komentářů nebo na mail (info o mně a mail najdete v sekci o autorovi) napíšete svoje nápady, jak tento trend ve výuce využíváte, zda s ním právě hodláte začít nebo obecně váš názor na toto populární téma (populární zatím hlavně v zahraničí :).

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.