Cesta k efektivnímu učení (1), sláva špachtlím!

Cesta k efektivnímu učení, sláva špachtlím!

Vyvolávání těch žáků, kteří se hlásí, má jisté nevýhody. Obvykle nám zvedají ruku stále ti samí lidé. Hlásí se (celkem pochopitelně) pouze tehdy, když znají správnou odpověď, a navíc pasivní žáci spoléhají na své pozornosti-chtivé kolegy a jsou myšlenkami jinde. Takto se rozdíly ve vědomostech/dovednostech stále prohlubují a výuka není efektivní. Britský expert na vzdělávání, Profesor Dylan Williams dokonce prohlásil, že “hlášení” je nejhorší zlozvyk, kterým britské školy trpí.

Jak tomu předejít? – Vybírat žáky náhodně.

Jak to udělám? – Vytvořím dřívka (špachtle) se jmény všech a nechám rozhodnout osud.

Kromě toho, že už mě nikdo nemůže obvinit, že jsem si na něj zasedl to přináší i další pozitiva:

 

Na každého se dostane, a proto všichni musí být ve střehu a dávat pozor – to je největší změna a poznáte jí už po pár hodinách.

Najednou je vše spravedlivé (možná to tak bylo i předtím, ale teď máte důkaz a žáci to subjektivně prožívají).

Učitel podvědomě chce slyšet správnou odpověď a proto se občas  vyhýbáme vyvolávání slabších žáků. Děti, které dostanou prostor se toho však prokazatelně naučí více a tím pádem, jak již bylo řečeno, prohlubujeme rozdíl ve školních výsledcích.

Náhodné losování také vede k tomu, že dříve či později vyvoláte premianta a on/ona ! nedej Bože ! neví správnou odpověď. A to ještě ke všemu před zraky celého kolektivu! Učitel má najednou v takovém případě prostor budovat třídní kulturu, kde se práce s chybou bere jako cesta k efektivnímu učení. (Chybují i ti nejlepší, chybou se učíme. Výborně, zkus najít, kde jsi udělal chybu!…)

A nakonec, po pár hodinách si všimnete, že losování je velmi pohodlné a příjemné. Ubírá totiž z učitele kognitivní náročnost “vybírání”. Určitě si vybavíte, jak je namáhavé jít nakoupit do velkého supermarketu po celém dni v práci. Zkuste se totiž svobodně rozhodnout, jakou z osmi (!) druhů basmati rýže vybrat (psychologové to dramaticky označují jako teror nabídky) a tento proces v celém Tescu zopakujte šestadvacetkrát. Vybírání z mnoha možností je více kognitivně náročné, než se na první pohled zdá. Dřívka tento úkon přenechají náhodě a tím šetří naši kognitivní kapacitu.

Sláva dřívkům!

(osobně jsem špachtle koupil ZDE, cena mi přijde adekvátní, ochránilo mě to před nadměrnou konzumací nanuků)

Obrázky různých dřívek v praxi ZDE

3 thoughts on “Cesta k efektivnímu učení (1), sláva špachtlím!

  1. Martina Š.

    Já stejně používám kartičky, je to fajn, i dělení do skupin je s nimi jednodušší. Špachtle jsou super!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.