LEGO ve výuce jazyků!

Lego zná každý. Tato dánská firma je největším výrobcem pneumatik na světě, každý rok jich vyrobí 318 milionů. (zdroj)

My se však v tomto článku zaměříme na další LEGO produkt a to jsou kostičky, konkrétně na to, jak je využít ve vzdělávání.

Kde koupit?

Při nákupu jsem věděl, že potřebuji mít pod kontrolou tvar, množství i barvu kostiček a dosažení mého požadavku skrtze nakupování originálních náhodných setů by můj rozpočet (1000kč) překročilo zhruba 24x,

Proto jsem se rozhodl nakoupit kostičky bazarově zde. Značně jsem tím snížil skladové zásoby zejména destiček.

Jak využít?

Na LEGO kostičky jsem se těšil jako malý kluk a když konečně dorazily, sestavil jsem z nich následující sety:

Rozhodl jsem se totiž, že LEGO budeme při výuce anglického jazyka využívat k procvičování větných členů a tvorbě vět (zaměřeno na slovosled v otázkách, záporech a pomocná slovesa).

Každá kostička dostala svůj větný člen (některé dokonce více a na jiné členy se naopak nedostalo, lingvisti prominou, napište mi, pokud chcete vysvětlit logiku za mým výběrem):

Děti pak mají za úkol sestavovat kostičky do barevných kódů dle mého zadání, vypadá to asi takto:

  • BÍLÁ = podmět = Students
  • ŠEDÁ = pomocné sloveso = do
  • ORANŽOVÁ = zápor = not
  • MODRÁ = plnovýznamové sloveso (přísudek) = like
  • RŮŽOVÁ = (v tomto případě) předmět = cake

Věta je opačně ale pro představu….

  • ŠEDÁ = pomocné sloveso = do
  • BÍLÁ = podmět = you
  • MODRÁ = plnovýznamové sloveso (přísudek) = study

Děti samy vymyslely spojení záporu, při staženém tvaru. Opět vyfoceno proti směru písma ale…

  • BÍLÁ = podmět = Horses
  • MODRÁ = plnovýznamové sloveso (přísudek) = are
  • ORANŽOVÁ = zápor = not
  • RŮŽOVÁ = (v tomto případě) subject complement = yellow

Díky kostkám děti začaly větné členy zajímat a bavit, ale hlavně jsme přenesli něco zcela abstraktního do konkrétní podoby, na kterou si děti mohou sáhnout a (konečně!) fyzicky umístit pomocné sloveso do otázek nebo třeba průběhových časů.

Podobnou materializací jazyka podporujeme čtenářskou gramotnost a dáváme šanci dětem s nižší schopností abstraktního myšlení.

Další využití kostiček

Stupnice obtížnosti

Děti mají na lavici sadu a při samostatné práci vztyčí tak vysokou věž, jak jim přijde úkol náročný. Tím naznačí učiteli, kdo potřebuje pomoci a učitel tak má zas o trochu jednoduší práci.

Stupnice dokončení úkolu

Pokud mají děti samostatně vypracovat více úkolů po sobě nebo číst více článků, mohou si za každý splněný úkol přicvaknout jednu kostičku. Takto dětem zajistíte fyzickou odměnu za dokončení úkolu a navíc učitel vidí, jak žáci postupují.

Pokud LEGO už využíváte nebo vás napadají další možnosti využití neváhejte je se mnou sdílet v komentářích nebo mi rovnou napište na juricek.ucitel@gmail.com

Budu vďečný za vaše ohlasy!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.