Učitelské lahůdky jsou techniky a postupy ve výuce, které osladí práci vám i vašim žákům.
Lahůdky jsou ve formě infografik, snadno se tak konzumují.
Dnešní sobotu jsem upekl borůvkový koláč. Skládá se z pomůcek, které pravidelně používám v hodinách. Z ingrediencí jsem vybíral takové pomůcky, které chutnají opravdu všem. Z předchozího receptu již dobře znáte dřívka se jmény a mazací tabulky, jsou to chuťovky, které patří do každé dobré školy. V tomto článku jsem k nim poskytl navíc rozšiřující komentář.
Popis ingrediencí:
- Mazací tabulky: Nejoblíbenější nástroj na zapojení více dětí najednou. Každý má svou mazací tabulku (vlastní nebo učitel přinese školní), po otázce napíše krátkou odpověď na svoji tabulku, a pak na výzvu zvedne tabulku nad hlavu a učitel může procházet a komentovat připravené odpovědi.
Obvykle používám tabulky dvěma způsoby. Vždy položím otázku celé třídě a nechám čas na odpověď. Žáci postupně píšou odpověď na tabulku, ale neukazují text ostatním. Po nějaké době odpočítám odpověď a řeknu “tři, dva, jedna, teď” a všichni najednou ukážou svoji odpověď.
Učitel následně může navázat na odpovědi studentů a nebo položit další otázku.
Druhá možnost je nechat žáky ukazovat své odpovědi průběžně. V tom případě reaguji na každou odpověď individuálně buď gestem nebo poskytnu komentář. Tato varianta se hodí pro komplexnější odpovědi.
- Dřívka: Pokud vyvoláváme žáky náhodně, dáváme všem stejné šance. Pokud ne – zapojují se pouze žáci, kteří chtějí, tzn. látce dobře rozumí a mají náladu odpovědět.
Vždy je důležité, aby byla nejdříve položená otázka celé třídě – všichni se musí zamyslet.
Pokud vyvoláme žáka, který odpověď nezná, nesmíme se spokojit se slůvkem “nevím”. Jinak se žáci tuto strategii rychle naučí používat. Pokud žák neví, požádáme dalšího v (dřívkovém) pořadí o nápovědu, ale k nevědoucímu žákovi se následně vrátíme a vyžadujeme odpověď/ aktivní přístup.
Někteří učitelé nechávají vybírat ze dřívek pro zpestření i jiné žáky. (ještě tak umocňují pocit, že výběr je opravdu náhodný).
Dřívkům jsem se věnoval v samostatném článku zde: https://didatech.cz/?p=1159
- Zvoneček: Zvonek signalizuje začátek a konec aktivity. S jeho užíváním můžete dávat vetší důraz na instrukce (žáci nezačínají pracovat dříve). Navíc v případě skupinových a párových aktivit nemusíte děti překřikovat (ani přetleskávat), zvuk zvonečku je příjemný ale dost specifický, aby ho všichni slyšeli (osobně používám Ježíškův zvonek z vánočních trhů 🙂
- Míček: Plyšový míč skvěle pomáhá aktivizovat děti na začátku hodiny. Sám např. představím téma slovní zásoby, kterému se budeme věnovat a nechám každému 2 minuty na zapsání/ vyhledání slovíček. Poté se všichni postaví a já hodím mezi děti míč. Oni si míč navzájem přihrávají ze svých lavic a při každém odhozu musí říct slovíčko, které je tematické a zároveň ještě nebylo zmíněno (kdo se splete musí si sednout) – trénujeme tak postřeh, pozornost i slovní zásobu a díky pohybové činnosti aktivizujeme více částí mozku najednou.