V naší škole jsme se rozhodli, že pro zpestření distanční výuky vytvoříme každý den pro všechny žáky krátký celoškolní streaming. Nejedná se o žádnou oficiální povinnou událost, jde o to, aby se žáci vzájemně potkali při společné aktivitě, aby měli nějaký kontakt s učitelem a aby se trochu rozptýlili od standardní učební rutinny.
Učitelé pojali celoškolní streaming různým způsobem, ale největší zastoupení zatím měl celoškolní Kahoot.
Kahoot (kahoot.com) je online aplikace určená pro výuku, žáci v něm vidí (za normálních okolností) na interaktivní tabuli nebo projektoru zadanou otázku a všichni mají stejný časový limit na odpověď. Odpovídají skrze svá mobilní zařízení (obvykle chytré telefony). Žáci za rychlou odpověď získávají body a hravě spolu soutěží.
V našem kontextu streamujeme skrze aplikaci Google Meet (dá se ale využít i Youtube) – žáci se připojí na školní streaming a zároveň zadají do svého mobilního telefonu (nebo jiného okna v prohlížeči) kód hry a všichni se připojí do Kahoot (kahoot.it). Běžně tak máme v jedné hře přes 70 hráčů.
V době krizových opatření Kahoot uvolnil svou prémiovou verzi zdarma, a opravdu stojí za to si ji zařídit. Jak na to?
Pokud Kahoot již používáte, nejdříve je potřeba se odhlásit… Pak navštívit znovu web Kahoot.com, dále už Vás navedou obrázky:
A poté už si vytvoříte účet (sign up) nebo se přihlásíte (login) na svůj existující. Pozor, Kahoot občas trvá několik minut, než zaregistruje změnu, zkuste se několikrát odhlásit a znovu přihlásit, jakmile se Vám objeví status Premium, máte vyhráno.
A co nám vlastně prémiová verze nabízí? Hlavně možnost tvořit nové typy otázek!
Do svého Kahootu můžete přidávat:
- Quiz – klasický a,b,c,d, kvíz
- True/false (pravda, lež)
- Otevřená otázka, ve které definujete správnou odpověď – žáci najednou musí aktivně dopsat správnou možnost, dá se nadefinovat i více správných odpovědí.
- Puzzle – žáci musí složit 4 barevná políčka tak, jak určíte. (např rozdělíte větu na 4 části a žáci jí skládají dohromady, nebo řadí různé parametry od největšího po nejmenší atp.)
- Poll – hlasování se 4 možnostmi odpovědi – není bodováno.
- Slide – můžete vložit samostatný “výkladový slide” při kterém vysvětlujete, co bude následovat a nebo zařadíte krátký výklad, na který naváže procvičování skrze “quiz”.
Kahoot tak získává mnoho nových možností, příklad kvízu, který jsem vytvořil je zde: https://kahoot.it/challenge/0589686?challenge-id=9537f92a-9233-412f-b2d7-c176020eb129_1584695559224
Obvykle tvořím kvízy tak, aby co nejvíce žáků mohlo zažít úspěch. Proto často nechávám několik prvních otázek bez bodování a otázku později zopakuji za body, kdo chce, může si odpovědi vypisovat, a tak se učit a zároveň být úspěšnější ve hře.
Streamování s Kahoot má výhodu v tom, že:
- Všichni žáci jsou aktivní
- Učitel nemá tolik práce s výkladem, hodně toho odvede samotný Kahoot
- Pro hráče je to atraktivní forma procvičování
Na co si dát pozor:
- Streaming má obvykle několik desítek vteřin zpoždění (lag), nám se osvědčilo na každou otázku nechat 60s. )Naše obvyklé zpoždění je 10-20s)
- Je dobré kombinovat Kvíz a výklad, díky kvízu si dobře udržíte pozornost dětí a také dáváte všem možnost zažít úspěch.
- Před začátkem je důležité vysvětlit jak se připojit a že streaming má zpoždění, aby s tím žáci počítali. Instrukce k připojení je dobré několikrát zopakovat i v průběhu, hráči se totiž mohou připojit kdykoliv.
- Po skončení Streamu je možné dětem poslat odkaz na “Challenge” (viz obrázek) toho samého Kahootu pro děti, které se nemohly připojit v čas streamu.
Přeji všem úspěšné streamování a ozvěte se mi, jestli Vás článek inspiroval a jak Vaše aktivita dopadla!