Sloh zaměřený na proces tvorby, ne na produkt

Jedno z dalších velkých didaktických témat je procvičování psaní v AJ (writing) zaměřené na proces tvoření a ne až na koncový produkt (focus on process x product).

K naplnění této myšlenky jsou velmi užitečné Google dokumenty. Používám je dvěma způsoby. S mojí starší třídou (5.ročník osmiletého gymnázia), mám zřízenou Google Classroom, do které mi studenti sloh nahrávají. Já následně podtrhám chyby, okomentuji a připíšu doplňující otázky. Úkol studenta je, pokusit se chyby opravit a odpovědět na moje doplňující otázky (v rámci systému Google Classroom si musíme dát pozor na sdílení, neboť jakmile studenti soubor nahrajou, automaticky se učitel stává jeho vlastníkem, proto je nutné po kontrole vlastnictví vrátit studentům, aby mohli do dokumentu opět zasahovat.)

 

Obr.1, ukázka okomentovaného a opraveného slohu.

ukazka writing O5

Další způsob, jak se více zaměřit na proces a zároveň kooperativní přístup využívám se svou mladší třídou (2. ročník osmiletého gymnázia). Studenti opět napíšou svůj sloh v rámci Google dokumentu a následně ho se mnou sdílí přes Google disk. Já poté slohy opravím ale pouze do takové míry, že napíšu do závorky za větou, kolyk je v danné věte chib. (4 chyby). Poté všechny slohy (nebo vybrané úseky s chybami, pokud by materiál byl příliš dlouhý) zkopíruji do jednoho dokumentu a vytisknu. Následně je studentům rozdám nebo zpřístupním na tabletech a jejich úkol je ve dvojicích chyby ve větách najít a opravit. Studenti mají tuto aktivitu rádi, opravování chyb se stává detektivním úkolem a navíc vždy rádi narazí v textu na svoji část práce.

 

Obr.2, ukázka shrnutí, označení chyb.

ukazka writing O2

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.