Gamifikace ve vzdělávání – odznáčky

Po vzoru Edmoda, Gold Star See, Steam a podobných softwarů využívajících prvky gamifikace (více o gamifikaci v mém předchozím článku), jsem se rozhodl tento rok pro svoje studenty vytvořit opravdové odznáčky.

Odznáčky mají sloužit jako motivační prvek, ideálně by měly tvořit ucelený systém s předem danými kritérii pro jejich získání. V mém případě děti dostávají za svoji aktivitu v hodině body = plastové hvězdičky (korálky), které mi na konci hodiny vracejí a zapisují si získaný počet.

Naopak v případě, že žáci neplní svoje úkoly tak, jak mají, dostanou napomenutí a z jejich „konta“ jim strhnu 3 hvězdy. Za určitý počet hvězd potom žáci dostanou jedničku za aktivitu v hodině plus zmíněný odznáček.

lis

 

Ideální je, aby na odznáčky mohl v jisté míře dosáhnout každý, protože děti se svým talentem liší a my, učitelé, nechceme, aby nám všechny odznáčky vybralo pár nejtalentovanějších dětí ve třídě. Já osobně jsem si proto vyrobil několik různých druhů odznáčků, které se dají získat za odlišné aktivity.

Základní odznaky děti získávají za aktivitu v hodině. Hvězdy za aktivitu rozdávám nejčastěji, proto se nekončí pouze u jednoho odznaku, ale navazují na něj další tři úrovně. Tento systém žáci opravdu oceňují, jelikož ho znají z počítačových her a vždy se těší, až dosáhnou další úrovně a získají nový odznak. Počty hvězd nutné k dosažení dalších odznaků se samozřejmě zvyšují. Na první odznak bylo potřeba 10 hvězd na druhý již 25 na třetí již 50 atd. Rozvržení bodů je na učiteli, ale doporučuji nastavit vyšší čísla, abychom mohli rozdávat body v hodinách co nejčastěji.

odznacky vse

 

Další odznaky již mají pouze jeden stupeň. Odznak se zeleným ptáčkem získávají ti žáci, kteří v daný měsíc získají nejvíce bodů v aplikaci Duolingo. Mám na „Duolingo pro školy“ vytvořenou vlastní třídu a vidím tak pokroky všech zapojených studentů.

Quiz Master je pro ty, co dokážou vícekrát získat medailové pozice v aplikacích Kahoot a Socrative (space race). A zároveň se sami podílejí na tvorbě kvízů (Kahoot) a hrají školní Kahooty i v rámci domácí přípravy (odkazy na Kahooty se studenty sdílím přes tento web v sekci „pro studenty“).

Awsome Collaborator je určený studentům, kteří vynikají ve skupinové práci a dokážou pomoci ostatním.

LAB master je pro ty, kteří vynikají ve cvičeních vytvořených v rámci Lesson Activity Builder v programu SMART notebook.

Největší překážkou je asi samotná výroba placek. Nedoporučuji si je nechávat vyrobit od žádné firmy, jinak se nedoplatíte. Já jsem si nakoupil materiál (dobré ceny mají např. zde http://www.sublishop.cz/ a pokud jste z Prahy tak http://plackovna.cz/) a design mi vytvořil zručný kamarád. Stoj na výrobu placek jsem si pak zapůjčil v DDM, někdy ho má k dispozici i městská knihovna. Skrze vlastní výrobu mě vyšla jedna placka o průměru 58 mm na 3.50 až 4 kč, náklady na materiál mi proplatila škola. Není nutné mít každý typ placky pro všechny děti, je to pochopitelně limitovaná edice!

odznacky mnoho

Odznáčky jsou u dětí velmi oblíbené, tento systém používám na ZŠ v 5. a 6. třídě, ale věřím, že by je ocenily i starší děti.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *